Gruppen arbejder ud fra forskellige teorier omkring mennesket i samspil med dyr og natur.
Det indre rum: Ifølge Piaget i teori om erkendelse, har børn en iboende trang til at bestemme og regulere sit omgivende miljø, der, i sin natur, er et økologisk rum. Børn tilstræber igennem deres leg i både tanker og følelser at opnå størst mulig balance mellem sig selv og den omgivende natur. Omsorg for sig selv, hinanden og naturen kan måske således udvikles som flere sider af samme sag. - Piaget: Teori om erkendelse
Det økologiske afhængige væsen: Mennesket er et økologisk afhængigt socialt væsen. I naturen kan vi komme i nærmere kontakt med vores oprindelige grundvilkår, hvor samarbejde, tillid, hjælp og problemløsning har været en fysisk og social nødvendighed for overlevelse. - Dahlgren og Szczepanski, 2001
Kroppen og naturens rytme: Mennesket kan i vid udtrækning mime, forbinde og synkronisere sig med naturens forskellige dyr, planter, rytmer, former og elementer. At gøre dette, kan antages at rumme forudsætninger for at: udvikle krop, sanser og følelsesregister, opøve kontaktevne og empati, finde indre ro, rytme og balance, give kroppen mulighed for at mobilisere iboende vitalitet - Pahuus, 2001